Friday, February 27, 2009

Song: 一首歌一個故事



This is one of Alan Tam (譚詠麟)'s classics from the 90's, also one of my favourite Alan songs. It has such a powerful melody and meaningful lyrics! The song was first recorded in his 1994 album "Smile of Fantasy" (夢幻的笑容), music+arrangement done by famous HK musician Mahmood Rumjahn (林慕德) who is a half Chinese/half Pakistani, lyrics by the evergreen writer Albert Leung (林夕). Here's the original recorded version:


Yi Shou Ge Yi Ge Gu Shi - Alan Tam


I especially like these lyrics-extracts:

" 猶如人生之歌一開始不休止﹐唱每一首歌一個故事﹐為著前路永遠衝刺﹗"

"我仍是我 縱使歲月如飛﹐仍是我﹐仍是我﹐亦有喜﹐亦有悲﹐在我所唱我的歌說起﹗"

Lyrics/Music/Arrangement:

Lyrics: 9/10
Music: 9.5/10
Arrangement: 9.5/10

清脆的結他﹐亂彈亂彈著歌﹐
未明內容在講甚麼。
從甜蜜的愛﹐到炎夏之吻﹐都愛得著魔...

時間愉快掠過﹐有理想但是傻﹐也都不錯﹐
直到在某一天﹐唱盡無盡愛歌﹐
能感動有情人會是這樣多﹗

從前曾相戀的失戀的小伙子﹐
唱每一首歌一個故事﹐
道盡離合悲歡幾個字﹐
完全來自過去那日子。
猶如人生之歌一開始不休止﹐
唱每一首歌一個故事﹐
為著前路永遠衝刺﹗

一個深秋﹐極甜蜜而重要﹐
問誰共鳴或多或少。
無名字的妳﹐仍忘掉不了﹐使我心在燒...

時間共我競賽﹐志向總未動搖﹐每一分秒﹐
越愛越愛妳多﹐有熱情自有歌﹐
才感動有情人會是這樣多﹗

妳能做到﹐己找到所愛天地﹐
儘管亦嘗試過﹐有是有非每段時期。
Ha﹗我仍是我﹐縱使歲月如飛﹐
仍是我﹐仍是我﹐亦有喜﹐亦有悲﹐
在我所唱我的歌說起﹗

回頭天真的最初﹐常常不小心闖禍﹐
但是風風雨雨自然掠過﹐ 已經得到太多。
和情人輕輕哼句歌﹐悠悠然倚窗觀星座﹐
是甚麼幫過我﹐令年月未枉過...

No comments:

Post a Comment